Majja Lund
Yoga World
yogaevent

3 timmar upp och ner?!

.. haha nej såklart inte. Men i helgen hade vi faktiskt en 3 timmars workshop i tekniker för inversioner, armbalanser och acroyoga. Så en del upp och ner blev det! Men framförallt möjlighet att möta sig själv i nya vinklar, vrås och lägen.

Vad är din relation till inversioner? Är det något som lockar eller inte alls?

Själv tycker jag att det är ASKUL. För mig är det den lekfullaste delen av yogan, som möjligheter att liksom åka bergochdalbana i min egen kropp. I LOVE IT. Men – jag är superrädd att slå mig. Så jag jobbar sakta, säkert och bygger teknik och styrka för att inte behöva kasta mig in, slunga mig upp eller in i formerna utan försöker bli stark och hitta kroppskontroll för att kunna röra mig långsamt, inkännande och med stöttning in i alla former.

Kanske vore det en nytta i att lära mig att falla, eller att bara få känna hur det känns att falla? Jag anar att det inte är så farligt som jag tror…

Och vi är så olika i våra relationer till möjligheten att falla, att göra sig illa, att prova nytt, att klara av något, att inte klara av något, att bära oss själva, att bära någon annan, huruvida vi upplever oss starka, hur stor del kontroll på situationen vi behöver… och jag undrar om inte detta spelar in nästan lika mycket som vår fysik när det gäller att bära oss på nya sätt…

Och att vår fysik; framförallt rörlighet och styrka, påverkar huruvida vi kan bära oss på våra händer eller armar det blir väldigt uppenbart när man börjar lirka med dessa yogaformer.

Att styrkan begränsar när man inte är van att bära sin kroppsvikt på händerna är ju inga konstigheter eller oväntat för någon tror jag. (Men träningsbart! ) Däremot, som flera sa, kan det förvåna att t.ex. utåtrotationen i höften stoppade vissa former, såsom flygande duva och gräshoppa. Så det räcker inte att bli stark i armar för att lirka sin in i många armbalans-former, det behövs jättemycket rörlighet i kombination med styrka.

Det här samspelet, rörlighet styrka är spänannde! Något jag tycker är intressant med just många armbalanser är att kan man få till tekniken i lyftet; core-aktiveringen och trycket och kontrollen från händer och armar, så kan man egentligen sedan bara krydda det med höftöppnare. Vilket innebär att för att jobba mot och preppa för dessa coola positioner behöver vi inte bara styrketräna, anstränga oss utan vi kan varva att öppna höften (på mjukare och mer aktiva vis) på det sätt vi vill forma den i slutpositionen men i liggande, sittande eller stående. Vi behöver absolut inte nöta om och om igen på händerna.

Vi kan på så vis varva olika höftöppnare där händerna slipper ta belastning, med att teknik och styrketräna händerna specifikt med handhävningar (vet du vad det är?) eller att lyfta kloss mellan armbågar och en massa coreaktivering i bålen för lyftkraft därifrån.

På så vis kan man fixa 3 timmars workshop i inversioner. Om man dessutom varvar att jobba 2 och 2 eller 3 och 3 så man kan dela lite energi med varandra så går det ännu lättare. Men jag tror att deltagarna var ganska TRÖTTA vid lunchtid och avslut och att det kanske känns en aning idag?!

Guldkant på workshop förmiddagen att Svensk Hälsokost bjöd på supergreen shotar (som smakade “lite för nyttigt” för min del, tror det är spirulina smaken jag har svårt för…men som flera deltagare tyckte var jättegoda. Har du provat, vad tycker du?) och att vi dessutom får prova dofter ut deras nya oljesortiment (tea tree och citrongräs – uppiggande och så fräscht!) och att YogaWorld bjöd alla deltagare på tidningar. TACK!


med kärlek,

Majja

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.