Majja Lund
Yoga World

Teman är för mig ett utmärkt sätt att hålla kvar närvaron i praktiken. Ett ankare, en röd tråd, något att återkomma till med tankarna när de vandrar. I de här temana kommer du få jobba med olika rörelseriktningar. Känn dig fri att lägga in rörelser i andra riktningar om sin kropp behöver det, som alltid, lyssna och ta ansvar för att praktiken känns hållbar i din kropp.

Om du läst mina tidigare tema-inlägg vet du vid det här laget vad jag tycker du ska börja med.. att fråga dig själv vad det innebär att rotera, eller kanske snarare att vrida och vända, för dig?

En del vill vrida och vända på saker i evighet, en del vill inte ens snegla åt sidan.. och så den gigantiska grå- skalan däremellan, var befinner du dig? 

Vi kan lära av yogafilosofins; pratipaksha-bhavan  – cultuvating the opposite”. Att lära av motsatser. 

Att inte vara så rädda för att ändra oss… har ni mött någon som uppenbart hellre har fel än ändrar sig?! … för ni har väl inte varit den personen själva? 😉  Utan att tillåta andras åsikter, upplevelser och reflektioner bredda våra egna. Att ge oss själva nya perspektiv, mentalt och fysiskt.  

Jag bygger flöden på olika vis, oftast fysiskt sett nerifrån mattan och uppåt; typ liggande, sittande, fyrfota, stående, tillbaka neråt igen. Men det kan vara skönt att låta rotationerna starta i stående eftersom det låter större delar av kroppen vara med och att sedan isolera bitar av ryggen närmare marken. Smaksak. Vad gillar du?

Kanske börja med att väcka kroppen med sidoförlängning, mjuk bakåtböj och framåtfäll med fokus att göra ryggen låååång (förklarar mer om detta i nästa tema-inlägg)

Börja lirka in rotationer dynamiskt med högt till lågt utfallssteg.

Öva på att stabilisera rotationen genom att kombinera den med balans. När vi utmanar balansen kopplar kroppen på både de större/ytligare  och mindre/djupare muskelgrupperna.

Återgå till framåtfällningen och behåll längden när du roterar. Är du som jag och liksom vill titta ner inåt kroppen i rotationer? Tänk på att dra in hakan och förlänga även ut genom hjässan/nacken. Sen åt vilket håll du väljer att vrida och vända blicken spelar mindre roll, välj det som känns bra.

Samma tänk fast i bredbenstående, längd i ryggen och nacken och sen vridning.

Isolerar mer mot bröstryggen genom att ha benen i fast position (djupt benböj) sätt händerna på knäna och tappa en axel ner mot marken och kika över den andra. Jag ÄLSKAR den här.

Närma dig marken ännu mer genom att rotera i huksittande (malasana).

Kliv ena foten bak till lågt utfall. Börja gärna med att pressa smalbenet ner i marken och påminn dig om grunden (tema 1) luta dig sedan lätt bakåt med intrigitet genom kroppen (tema 2) och se om du kan lyfta och fånga den bakre motsatta foten för en mjuk twist.

Och så avslutningsvis, mjuk rotation av framförallt bröstryggen från fyrfota.

Landa på rygg, kanske med svanskotan på en kloss eller benen upp mot väggen för att låta ryggen räta ut sig.

Några nya insikter som dykt upp?

med kärlek

Majja

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.