Majja Lund
Yoga World
Mindful majyogaevent

Medveten Närvaro

Jag har varit på ett event i medveten närvaro på Formas yogacenter Mimarum i Kumla, och tänker att det är väl perfekt att inleda mitt bidrag till Mindful Maj med att återblicka till detta event. 

Det var Sofie Grundström och Lisa Jansson som höll i det, och förutom att det var en intressant föreläsning, ödmjuka, behagliga och kunniga instruktörer och skön yoga så var det för mig stort att ha med Love på yogaevent. Han är van att vara med på hemma-mattan men att som en månad gammal finna sig i 4 timmars event hade jag inte vågat hoppas på. Men det gjorde han. Kanske är det en liten yogi det här med, tänker den hoppfulla mamman. Han är ett spädbarn och sover bra var som helst, kanske någon annan skulle säga, hahah!

Sofie pratade om att det är skillnad mellan djurs totala närvaro och vår mänskliga förmåga att vara MEDVETET närvarande. Vi har förmåga att märka när vår närvaro vandrar iväg, framåt och bakåt i tiden, och vi har förmågan att rikta vårt fokus tillbaka till nuet. 

Jag gör för tillfället en online utbildning med Simon Krohn i yoga filosofi (yogobe) och han lyfter att just vår förmåga att planera, analysera osv (rikta fokus framåt och bakåt i tiden) har gjort storverk för vår överlevnad och evolution. Vilket jag tänker att vi ska vara tacksamma för både evolutionsmässigt men också i den egna tillvaron. Det är ju nice att t.ex slippa trampa i samma grop under löprundan och stuka foten om och om igen, eller att planera och ha en plats där man lägger nycklarna och sen kunna blicka tillbaka till den handlingen och slippa leta igenom huset för att hitta dem (även om jag vet att många har lite svårt just för det blickande framåt och bakåt, hihi) Men samtidigt är det en stor orsak till Dukha – lidande. … Förmågan att kunna tänka sig hur något ska bli skapar stor möjlighet för besvikelse eftersom det sällan blir precis så. Förmågan att blicka bakåt skapar möjlighet att älta och att blicka framåt kan skapa stress och oro. 

Så förmågan att låta tankarna sprida sig är bra att ha, men vi behöver nog (jag iallafall!!) öva mer på det där med att välja riktningen. Att kunna skifta fokus. 

Lisa berättade vidare om att vi växlar mellan stress (typ bli jagad), nyfikenhet (typ hitta mat) och vila (typ slappna av eller sova) som är primitiva funktioner.

Alla 3 är bra att ha. Men troligtvis är vilan den som är bristfällig i vårt samhälle. Kanske inte för att möjlighet och tid saknas, tänker jag, men till kvalitet. Nyfikenheten kanske tar över även i vilan och du scrollar instagram istället för att verkligen slappna av och ge hjärnan en paus?

Något mer som satte sig hos mig under dagen var ”Ta den plats du behöver” , som instruktörerna sa när vi tog plats på mattorna. ”… I samhörighet med omgivningen” . En instruktion jag tänker funkar utanför yogasalen också. Ta den plats du behöver, på olika sätt. Gör plats för din reflektion, din planering men också din medvetna närvaro just precis i nuet. Nästan som att det skulle vara en tv-övergång vaknar nu mina barn. Jag har haft en lugn skrivar-stund med tillbaka-reflektion såhär när jag skriver detta i april, planerings-stadiet för Maj temat och i god tid innan detta ska läggas ut… men nu behöver  omgivningen mig. Nuet kallar.

Med kärlek

Majja

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.