Majja Lund
Yoga World
gravidyogaOkategoriseradeVardagsYoga

Postgraviditets yogatips nr 4

Dags att bli mer praktiskt orienterad 😉

Som jag nämnt i tidigare inlägg så tror jag mycket på att känna in vad som behövs och praktisera på det vis som går. MEN det finns en del som BEHÖVER stärkas efter graviditet, det kan du inte ha missat? Jag talar såklart om bäckenbotten. Sen förlossning börjar jag min dagliga yogapraktik med någon form av bäckenbottenövning och försöker sen ha med extra aktivering av den under övriga praktiken.

Jag kan en drös knipövningar från sjukgymnastikutbildningen men en av de bästa jag stött på hörde jag i Vevve och Saras podd; yoga 360. Vevve föreslog att man sitter ner, rullar ihop en strumpa och placerar mellan snippa och anus. Sen försöker du lyfta bäckenbotten upp från strumpan. Hittar du aktiveringen då? Jag tycker det blir enklare att känna när jag har ett ”redskap” att jobba med, som strumpan då utgör.

Det kan också vara så att du är väldigt öm i det området efter förlossning och inte vill ha tryck där, då kan du istället ligga på rygg med fingertopparna innanför höftbenen och försöka lyfta bäckenbotten i det läget. Om du lyckas känner du att det spänns lite under fingertopparna eftersom bäckenbotten gärna jobbar i team med den muskeln.

Har du fler tips på bäckenbottenträning? Kommentera gärna!

 

med kärlek,

Majja

 

foto: Daniel Pettersson

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.