Majja Lund
Yoga World
gravidyogaVardagsYoga

Post-graviditets Yoga tips nr 2

Hehe nu kommer jag kanske irritera den som letade efter en konkret övning, men mitt tips nr 2 är KÄNN EFTER.

… Jag passar på att nämna att jag inte är utbildad gravid-yogalärare eller så, om någon som är det vill kommentera med annan eller samma input i de här post-gravida inläggen.. Jag talar utifrån erfarenhet som nybliven mamma, yogalärare och sjukgymnast.

Alltså, känn efter vad du tycker du behöver; är fötterna trötta, bröstryggen stel, bäckenbotten i behov av stärkning? Lär känna din kropp. Just efter förlossning kan det dock vara lockande med djupa höftöppnare osv just för att du är rörligare än vanligt och då måste du vara uppmärksam på hur det känns efter praktiken, även dagarna efter. Jag tror tyvärr jag gjorde illa hamstringsfästet i en vismavitrasana efter Miras förlossning… det kändes så LÄTT i stunden men ont strax därpå. Denna gång lägger jag mer krut på stabilitet och låter faktiskt bli djupa höftöppnare .

Även detta (liksom tips 1) ett tips som jag tycker gäller alla på en yogamatta. Jag vet att många vill ha instruktioner för hur man gör ”rätt” i positioner, men eftersom vi ser olika ut inifrån kan det inte finnas ett rätt för alla. Med det inte sagt att en duktig yogalärare inte kan hjälpa dig/guida dig att hitta rätt i DIN kropp med personlig feedback, men att be om en universal mall (foten 45 grader osv) tror jag inte funkar. Så känn känn känn… och det är svårare i början, såklart!! Och ibland känns något gött i stunden, men inte dagen efter (och tvärtom!) Men jag är säker på att om du fortsätter försöka kommer du lära dig vad din kropp signalerar… du kanske till och med lär

känna det utanför mattan?

 

Med kärlek

Majja

 

foto:Daniel Pettersson

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.