Majja Lund
Yoga World
gravidyogaVardagsYoga

Post-graviditets Yoga tips nr 1

Kommer ni ihåg meditationsrutinen jag hurrade över att ha skaffat, well it’s gone.

Nä, det är inte sant, den är på paus. Jag vill utnyttja den stund jag har på mattan (som faktiskt är mellan 30-50 min dagligen) tillsammans med ett eller två barn, åt fysiska övningar. Jag har längtat så efter att få återta min egen kropp och njuter så av att ha den i rörelse, så just nu prioriteras det.

MEN mitt första post-gravida (eller generella) tips om du är som jag och vill röra röra röra på dig, är ändå att vara stilla för att ”tona in” /superkort meditera som uppstart på den fysiska praktiken. Jag använder mig av de 3 ankarna Vevve presenterade (jag vet att man skulle välja ett, men i detta sammanhang och för mig passar alla tre! ) alltså jag sitter stilla, sluter ögonen och LYSSNAR. Vad hör jag runt omkring mig? Fläkt, barnen, total tystnad från skogen utanför osv. Sen KÄNNER jag. Underlaget, vilka delar av mig som möts; händer på ben osv, om jag kan känna något inifrån kroppen, hur lös min käke är med mera. Sen ANDAS jag. Följer andetaget några gånger. Bjuder det djupare ner i bröstet.

 

och SEN börjar jag röra på mig.

Jag vet inte hur andra ”baby-mamas” känner men jag mår bra av den lilla stunden; av att känna efter var jag har mig själv, och också att påminna mig i början av dagen att vara närvarande.. för att höra, känna och kunna hänga med mina kids på ett bra sätt. Och vet ni, det är nog ett inte bara post-gravid tips, utan de flesta av oss mår nog bra av att börja dagen närvarande?

Hur börjar du din yogapraktik?

 

Med kärlek,

Majja

Foto: Daniel Pettersson

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.