Majja Lund
Yoga World
VardagsYoga

Morgonstelheten

Av olika skäl har min regelbundna och ljuvliga lunch-yoga timme fått stå åt sidan på sistone. Vilket har gjort att jag lite motvilligt har lirkat in min egen sadhana på morgonkvisten istället. Morgonyoga som på sätt och vis är en ljuvlig start på dagen men som också är besvärlig eftersom det är då man är som STELAST!! Eller vad säger ni?!

Vissa positioner är direkt omöjliga för mig att lirka mig in i. MEN, jag har märkt en sak. Efter bara ett par dagar regelbunden morgon praktik är jag banne mig mjukare. Eller så har jag mjuknat i sinnet och intar en mer ödmjuk inställning när jag kliver på mattan, hehe. Kanske lägger jag upp flödet mer strategiskt?

Nåväl,  har iallfall fått ihop ett flow på strax under timmen, som väcker mig och lirkar igång kroppen, ger mig utrymme till andetag, närvaro, kreativitet och även att låta pulsen och värmen stiga innan jag landar i en kort vila och avslappning.

Något annat som talat emot yoga på morgonen för mig har varit att jag ibland känt att jag “lurar” mig själv om jag börjar dagen så rofyllt. (hör själv hur knasigt det låter, haha!) Vill hellre ta en löptur för att få upp pulsen direkt (den stiger ändå av olika skäl under dagen liksom) men tycker faktiskt att det är SKÖNT att börja i lugnare tempo just nu. Vet att den känslan och behovet på morgonen förändras med tid, men just nu; morgonyoga – helt rätt för mig.

Antar att vad jag framförallt vill säga till dig är; om du undviker att yoga på morgonen på grund av stelheten; testa ett par dagar och se om det blir någon skillnad.

 

med kärlek,

Majja

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.