Majja Lund
Yoga World
Okategoriserade

Favorit-Yin i bilder

Precis kommit hem från sista söndags-yinklassen denna omgång. Höll deltagarna liggande hela klassen igenom idag och tänkte att jag skall dela med mig av upplägget till er också. När jag håller klass gör jag inte positionerna själv utan instruerar, guidar eller assisterar. Men när jag gör yin yoga själv hemma är det ofta i återhämtande syfte och då är just dessa liggande positionerna favoriterna. Som intention och tema till klassen hade vi Niyamas – selfcare/att ta hand om sig själv.

  1. Supta bada konasana. Om en höft eller axel känns obekväm lägg in kloss/kudde för att stötta upp. I dag kopplade vi samman positionen med känslan av tacksamhet och nöjdhet. Fokus på vad vi har och kan istället för vad vi saknar. (Contentment makes poor man rich, discontentment makes rich man poor!)  Jag brukar tänka att andetagen liksom sköljer över framsidan av kroppen.

2) Baksida lår. Vi använde filt om foten istället för handen som jag använder här. Först rörde vi benet ut åt sidan i några andetag, därefter över kroppen i några andetag och stannade till sist en längre stund med benet rakt upp. Om det känns mkt stramt underlättar det att sätta i den andra foten i mattan. Tänk på att dra in hakan och förlänga nacken. Det är lätt att vilja tippa bak huvudet när det är tight i baksidan. Vi kopplade samman positionen med fysisk självreflektion. Att stanna kvar med uppmärksamheten i både det bekväma och obekväma; det som stramar och håller tillbaka. Att undersöka det som känns besvärligt; behövs förändring/anpassning eller kan jag hitta ett sätt att “gilla läget”?3) Figur 4. Man kan välja att plocka upp benen som jag gör på bilden eller låta foten vara kvar i golvet för mildare sträckning. Tänk på att förlänga nacken såsom i positionen innan. Vi kopplade ihop positionen med tilltro/hopp/tillit. Till att det är som det ska. Vi pratade innan klassen om hur mycket mer vi kan ta oss igenom när vi har tilltro/hopp/tillit. Fantastisk fin känsla faktiskt. 4) Liggande twist. Stötta gärna axel och eller knä om de hänger i luften. Ryggrotation är fint för alla små sneda muskler mellan kotorna som sträcks ut. Och det känns lite som att vrida ur och “städa” ryggraden tycker jag. Vi knöt ihop positionen med känslan av renlighet som också är en del av yogafilosofins niyamas; renlighet fysiskt, i vad vi äter och vad vi säger. Det engelska uttrycket “coming clean” uttrycker det så bra. Att tala ut med sig själv. Att tala rent med sig själv.

Vi gjorde alla positioner på en sida, jämförde sen benlängd genom att sträcka ut båda benen (testa, växer det ena?!) och sen göra samma flöde på andra sidan.

 

Enjoy!

 

med kärlek,

Majja

2 kommentarer

    1. Hej! Ursäkta sent svar, har jobbat utomlands senaste veckorna. Vad kul att du vill använda programmet, jag testar att klippa ut och klistra in det i ett mail till dig, hoppas det blir läs-dugligt 😉 (jag är inte så teknisk av mig, hihi!) annars kanske du kan skriva ut det från bloggen? Kul att du läser och kommenterar. Kram!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.