Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Majja Lund
Yoga World
Intentioner

Att som yogalärare erbjuda redskap

För mig, som yogalärare, är det viktigt att försöka ge mina deltagare redskap som de kan använda sig av själva på yogamattan och förhoppningsvis även i livet. Inte för att jag inte vill att de ska fortsätta komma och vilja bli guidade av mig, för det VILL jag. Men det vill jag att de gör, inte för att de inte klarar sig själva, utan för att de söker gemenskap och inspiration. Ju mer de själva behärskar sin kroppar i relation till yoga-positionerna desto mer frihet får vi också att “leka loss” tillsammans när vi möts på klasserna.

Vill minnas att Vevve  resonerade smart kring detta i något av de många bra avsnitt som släppts av hennes och Saras grymma podd yoga 360. Alltså att man som yogalärare bör sträva efter att stärka deltagarnas förmåga att själva hantera sina kroppar och ge dem guidning till hur de kan göra det.

Höja en individs self-efficacy skulle man säga i sjukgymnast-svängen. Den svenska översättningen skulle bli typ  “Tilltro till sin förmåga att hantera/klara av något”. Och på yogamattan tror jag att vi som lärare kan göra det genom att erbjuda olika redskap. Därför har det varit extra roligt tycker jag att spalta upp denna vårens första kurs i 6 olika teman. Vi utgick ifrån grundning och sen vidare till linjering. Två principer som jag tror att man kommer LÅNGT med på yogamattan och också i många andra situationer; såsom träningssammanhang och vardagsrörelser.

Det gjorde mig så glad att höra att en deltagare hade applicerat samma principer, grund och linje, i längdskidåkningen och fått både bättre fäste och fart. Själv bearbetar jag principerna gällande min hållning. För hållningen har dragit lite åt pip-svängen när jag hänger mycket mer Mira som nu är ett år. Haha. Varvar att kräla på golvet i tafatt-lekar, gå böjd som en ostkrok och bära på den 11 kg “lilla” klumpen i mindre gynnsamma hållnings och rörelsemönster. Så att påminna mig om grundning och linjering hjälper. Har du användning för dessa principer i vardagen?

 

med kärlek,

Majja

Populärt från Yogaworld.se

1 kommentar

Lämna en kommentar